Det skal du se efter, når du vælger links fra gratis linkbuilding-sites
Det er kvaliteten frem for kvantiteten af dine indgående links, som har den største indflydelse på, hvordan Google vurderer din hjemmesides eller webshops linkprofil.
Linkbuilding handler om at skabe troværdighed til din hjemmeside ved at få links fra hjemmesider, som har en høj autoritet i dine kunders og Googles øjne.
Derfor bygges den bedste linkbuilding ved, at du skaber indhold af så høj kvalitet, at nogle af de mest anerkendte og troværdige hjemmesider linker til det af sig selv. Eller fordi du gør dem opmærksom på det.
Du kan naturligvis også købe betalt linkbuilding. Det har du hele tre unikke. meget effektive og prisgunstige muligheder for her på Linkshop.dk.
Og endelig er der gratis linkbuilding. Det er typisk linkbuilding, som du selv kan oprette på andre hjemmesider. F.eks. kataloghjemmesider, CSR-sider og lignede sider.
Gratis links kan også have negativ værdi
Men det er ikke helt ligegyldigt, hvilke gratis linkbuilding-sites du vælger at få links fra. For som sagt er kvalitet vigtigere end kvantitet.
Og nogle gratis linkbuilding-muligheder er ikke mere værd end det, du ”betaler” for linket. Ja, i værste fald kan de ligefrem suge linkjuice ud af din hjemmesides eller webshops anseelse hos Google.
Hvordan kender du dårlige fra gode, gratis linkbuilding-sites?
Når du overvejer gratis linkbuilding fra hjemmesider, der er skabt specifikt til dette formål, er der flere faktorer, du bør undersøge for at sikre, at linket vil være gavnligt for din hjemmesides eller webshops synlighed i søgeresultaterne:
- Hjemmesidens relevans: Det allervigtigste er at sørge for, at der er en naturlig forbindelse til din branche, eller det du sælger. Links fra relevante sider har mere værdi i Googles algoritmer, fordi de ser mere naturlige og logiske ud.
- Domæneautoritet og sideautoritet: Brug værktøjer som MozBar, Ahrefs eller SEMrush til at undersøge domænets autoritet. En højere autoritet indikerer generelt en stærkere indflydelse på din hjemmesides eller webshops synlighed i søgeresultaterne.
- Hjemmesidens indholdskvalitet: Er indholdet på hjemmesiden godt skrevet, opdateret og relevant? Hjemmesider med indhold af lav kvalitet, forældede oplysninger eller udelukkende links uden beskrivende indhold kan være skadelige for dit firmas synlighed i søgeresultaterne.
- Trafik og brugerengagement: En hjemmeside med masser af trafik og mange kommentarer og delinger fra brugerne giver oftest mere værdi i din linkprofil. Du kan bruge værktøjer som Alexa eller SimilarWeb til at få en idé om både trafikmængde, brugerengagement og troværdighed.
- Antallet af udgående links: Hvis hjemmesiden har et meget stort antal udgående links på hver side, kan det tyde på, at der er tale et rendyrket linkbuilding-site. Det vil oftest give sitet lavere autoritet i Googles algoritmer og kan ligefrem være skadeligt for din hjemmesides eller webshops placeringer.
- Antallet af indgående links: Har den hjemmeside, som tilbyder gratis linkbuilding kun få eller slet ingen indgående links, får den populært sagt ikke nogen linkjuice, som den kan give videre til det link, du opretter til din forretning.
- Linkplacering: Links der er placeret redaktionelt inden i relevant og nyttigt indhold, har tendens til at være mere værdifulde end links, der er gemt væk i footers, sidebars eller andre ubetydelige dele af den side, linket er placeret på.
Så husker du at følge op på disse 7 tjekpunkter, når du udvælger gratis linkbuilding-muligheder til din forretning, er der større sandsynlighed for, at du får et link, der rent faktisk er mere værdifuldt end den tid, du bruger på at oprette det.
God fornøjelse med gratis linkbuilding.